II Seminarium Naukowe pt. Matematyczne Laboratorium Kultury – wyniki konkursu matematycznego i podsumowanie seminarium
Wiadomość, opublikowana 28-02-2017

Dnia 21 lutego o godzinie 12:00 w Centrum Kultury Zamek odbyła się druga edycja konkursu matematycznego dla uczniów klas szóstych Szkół Podstawowych z województwa wielkopolskiego w ramach II edycji Seminarium Naukowego pt. Matematyczne Laboratorium Kultury organizowanego przez Zakład Działań Twórczych w Przestrzeni Społecznej Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Bieżąca edycja Seminarium Naukowego została objęta Honorowym Patronatem przez:

Panią Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. zw. dr hab. Agnieszkę Cybal-Michalską,

Dziekana Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. dr hab. Jerzego Kaczorowskiego,

Wielkopolskiego Kuratora Oświaty Panią Elżbietę Leszczyńską.

Na uroczystości oficjalnego otwarcia przybyli goście i organizatorzy II Seminarium Naukowego pt. Matematyczne Laboratorium Kultury: Pani Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. zw. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska, Pani Prodziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak, Pani prof. UAM dr hab. Hanna Krauze-Sikorska Kierownik Zakładu Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej WSE UAM, Pan prof. UAM dr hab. Jędrzej Stępak Kierownik Zakładu Działań Twórczych w Przestrzeni Społecznej WSE UAM oraz prelegenci dr Bartłomiej Bzdęga, dr Tomasz Przybyła i dr Izabella Kaiser. Podobnie, jak w roku poprzednim, tegoroczna edycja cieszyła się dużym zainteresowaniem, udział w niej wzięły szkoły:

- Zespół Szkół Nr 3 im. Lotników Polskich w Pile;

- Publiczna Szkoła Podstawowa Zakonu Pijarów im. św. Józefa Kalasancjusza w Poznaniu;

- Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. nr 1 im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu;

- Szkoła Podstawowa nr 9 im. Ks. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Lesznie

- Piątkowska Szkoła Społeczna w Poznaniu;

- Szkoła Podstawowa nr 3 w Środzie Wielkopolskiej;

- Szkoła Podstawowa nr 65 w Poznaniu;

- Szkoła Podstawowa w Sierakowie;

- Szkoła Podstawowa nr 17 im. J. I. Kraszewskiego w Poznaniu;

- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Obrońców Polskiego Morza w Lesznie;

- Szkoła Podstawowa nr 45 im. Okrętu Rzeczypospolitej Polskiej "Poznań" w Poznaniu;

- Szkoła Podstawowa nr 54 w Poznaniu;

- Szkoła Podstawowa nr 8 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Krotoszynie;

- Szkoła Podstawowa nr 6 im. H. Cegielskiego z Oddziałami Integracyjnymi w Poznaniu;

- Szkoła Podstawowa Da Vinci w Poznaniu;

- Szkoła Podstawowa im. Lotnictwa Polskiego w Witkowie.

Wyniki konkursu „Matematycznego Laboratorium Kultury” dla uczniów klas szóstych Szkoły Podstawowej:

I MIEJSCE – Szkoła Podstawowa nr 3 w Środzie Wielkopolskiej: Franciszek Kłonowski;

II MIEJSCE – Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. nr 1 im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu: Tymoteusz Bączkowski, Weronika Madej, Apolonia Grześkowiak;

III MIEJSCE – Publiczna Szkoła Podstawowa Zakonu Pijarów im. św. Józefa Kalasancjusza w Poznaniu: Marta Przysuszyńska, Ludwik Cichoń, Piotr Barański.

Wszystkim uczestnikom gratulujemy wiedzy i zdolności oraz pasji, jaką jest dla nich niewątpliwie matematyka. Nie sposób pominąć sentencji: Matematyka – nasza niedostrzegalna kultura, która jest tytułem eseju Allena L. Hammonda i przedstawia królową nauk jako dyscyplinę pełną kontrowersji, żywą, rozwijającą się. Prowokuje dyskusję pytaniami: Jakie są kryteria dobrej matematyki? Czy matematykę się tworzy – czy odkrywa? Czy jej dzieła zaliczamy do zdobyczy nauki czy sztuki? Z problemów tych wyłania się nowa jakość – stanowiąca sedno i najbardziej praktyczny rezultat kształcenia szkolnego – kultura matematyczna.

Podczas części seminaryjnej nauczyciele mogli wysłuchać wystąpień:

- dr Izabelli Kaiser (WSE UAM)

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach matematyki

- dra Tomasza Przybyły (WSE UAM)

Angażowanie przez TI - wykorzystanie aplikacji do kształtowania kompetencji matematycznych dzieci

- dra Bartłomieja Bzdęgi (WMiI UAM)

Odkrywanie piękna matematyki w szkole

Pragniemy również podziękować wszystkim osobom, które pomagały, lub przyczyniły się do organizacji konkursu i seminarium:

- Władzom Dziekańskim Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,

- Centrum Kultury Zamek w Poznaniu,

- Centrum Praktyk Edukacyjnych przy CK "Zamek" w Poznaniu,

- Studenckie Koło Naukowe "Socialis" Kultura - Jednostka - Płeć (Zakład Pedagogicznych Problemów Młodzieży WSE UAM)

oraz

- uczniom z Gimnazjum nr 12 w Poznaniu: Łukaszowi Szczyta (prelegent dla uczniów), Patrykowi Bańkowskiemu i Jakubowi Jacaszkowi (za realizację dokumentacji wideo).

Komitet Naukowy

prof. UAM dr hab. Jędrzej Stępak – WSE UAM (przewodniczący)

prof. dr hab. Agnieszka Gromkowska-Melosik – WSE UAM

prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak – WSE UAM

prof. UAM dr hab. Hanna Krauze-Sikorska – WSE UAM

dr Bartłomiej Bzdęga – WMiI UAM

dr Edyta Juskowiak – WMiI UAM

dr Tomasz Przybyła – WSE UAM

dr Sylwia Szykowna – Centrum Praktyk Edukacyjnych przy CK "Zamek" w Poznaniu

mgr Kinga Kolczyńska-Przybycień – Gimnazjum nr 12 im. Jacka Kuronia w Poznaniu

mgr Kamil Wnuk – WSE UAM

Sponsorzy

Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu

Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu


Informację wprowadził/a: Michał Nowicki