Efektywna komunikacja naukowa – jak doskonalić sztukę pisania tekstów naukowych oraz ich promocję
Wydarzenie, trwa od 06-12-2016 do 09-12-2016

Wydawnictwo Naukowe UAM oraz Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu zapraszają do udziału w II Konferencji Szkoleniowej EFEKTYWNA KOMUNIKACJA NAUKOWA – jak doskonalić sztukę pisania tekstów naukowych oraz ich promocję, która odbędzie się w dn. 6-9 grudnia 2016 roku.

Publish or perish – to prawda znana każdemu, kto zamierza rozwijać się naukowo. Obecnie, dzięki społecznościowym mediom dla naukowców oraz masowej cyfryzacji periodyków i zasobów danych, publikowanie własnych tekstów jest jednocześnie i o wiele łatwiejsze, i trudniejsze: tekst może zamieścić każdy, jednak trzeba wiedzieć, w jaki sposób dobrze wyróżnić się wśród ogromu informacji? w jaki sposób pisać dobre teksty, które inni będą chcieli czytać, polecać i... cytować?

Celem konferencji jest przedstawienie skutecznych metod oraz narzędzi zwiększających widoczność naukowca w Internecie oraz dostarczenie praktycznych wskazówek, w jaki sposób przejść od pomysłu do realizacji zamierzeń naukowych i stworzyć dobry tekst podsumowujący wyniki badań.

Konferencja adresowana jest przede wszystkim do studentów, doktorantów oraz młodych pracowników nauki, jak również wszystkich osób, które w skuteczny sposób chcą kreować wiedzę akademicką oraz umiejętnie nią zarządzać w sieci.

Program konferencji:
 
SESJA SZKOLENIOWA  6 grudnia 2016, godz. 10.00-15.30
Wydawnictwo Naukowe UAM, Collegium Maius, ul. Fredry 10, Sala Śniadeckich (II piętro)
 
Część I. SKUTECZNA KOMUNIKACJA I UDOSTĘPNIANIE DANYCH NAUKOWYCH
 
10.00   Powitanie uczestników
 
10.15   Jak się komunikować, żeby zostać zrozumianym?
- Wstęp. Kilka słów o komunikacji
- FRIS ® style myślenia: Fakty, Relacje, Idee, Struktury – w jaki sposób myślisz?
- FRIS ® Twoje mocne i słabe strony – krótka instrukcja obsługi poszczególnych stylów
- FRIS ® Komunikacja w zespole naukowym: Pomysł – Analiza – Działanie
- Systemy reprezentacji zmysłowej – jak umiejętnie wykorzystać wzrok, słuch i kinestetykę przy pisaniu tekstu naukowego
Małgorzata Klimorowska, coach ICF, certyfikowany trener FRIS ®
 
10.45   Jak skutecznie wykorzystać media społecznościowe do promocji dorobku naukowego
- Od początku, czyli narodziny nauki. Komunikacja jako podstawa
- Dlaczego naukowcy używają mediów społecznościowych?
- Podstawowe zalety social media
- Academia.edu, ResearchGate.net, Twitter, blogi – jak zaczynać, to właśnie tam
- Zakładanie profilu w serwisach społecznościowych dla naukowców
- Prowadzenie i aktualizowanie danych na profilach w serwisach społecznościowych
- Media społecznościowe jako źródło dla alternatywnych metryk
Emanuel Kulczycki, Instytut Filozofii UAM
 
11.45   Droga do otwartej nauki – archiwizowanie dorobku w repozytorium uczelnianym
- Zielona i złota droga rozwoju otwartej nauki
- Źródła odwiedzin, czyli jak użytkownicy trafiają do repozytorium
- Skąd pochodzą użytkownicy repozytorium, czyli o czym mówią nam adresy IP
- Jak to się dzieje, że zarchiwizowany w repozytorium dorobek naukowy jest tak dobrze widoczny?
- Efekty widoczności dorobku – statystyki pobrań, wskaźniki altmetryczne i cytowania prac
- Nie zwlekaj – zarchiwizuj swoje prace naukowe w repozytorium
- Archiwizowanie – kwestie prawa autorskiego
- Korzystaj z wolnych licencji – warto!
Małgorzata Rychlik, Biblioteka Uniwersytecka UAM

12.15   Przerwa kawowa
 
Część II. NAUKA W PRAKTYCE: OD POMYSŁU DO ARTYKUŁU NAUKOWEGO
 
12.45   Jak zaplanować badanie naukowe?
- Cele badań naukowych w naukach społecznych
- Podejścia badawcze: ilościowe, jakościowe i mieszane
- Rola teorii w planowaniu badań
- Rodzaje stawianych pytań badawczych
- Problemy tworzenia i adaptacji narzędzi badawczych
- Podsumowanie: od pomysłu do wyników
Emilia Soroko, Instytut Psychologii UAM
 
13.15   Metodologia badań nad wpływem nowych technologii na funkcjonowanie człowieka
- Związek między intensyfikacją rozwoju nowych technologii a zmianami w funkcjonowaniu człowieka
- Kontinuum ujęć wpływu nowych technologii na funkcjonowanie człowieka
- Aktualne badania nad wpływem nowych technologii na funkcjonowanie człowieka
- Dyrektywy metodologiczne odnośnie badań nad wpływem nowych technologii na funkcjonowanie człowieka
- Przykłady dobrych praktyk w zakresie badań nad wpływem nowych technologii na funkcjonowanie człowieka
Michał Klichowski, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM
 
13.45   Komputerowe wspomaganie rozwiązywania  problemów
- Jak wykorzystać powszechnie dostępne programy komputerowe do przechowywania, porządkowania i przetwarzania zebranych informacji
- Jak napisać pracę naukową, czyli rzadko używane funkcjonalności edytorów tekstu
- Jak przedstawić wyniki pracy, czyli nieszablonowe metody prezentacji
Izabela Bondecka-Krzykowska, Wydział Matematyki i Informatyki UAM
 
14.15   Przerwa kawowa
 
14.30   O dobrych i złych praktykach pisania tekstów naukowych
(na przykładzie badań domowego archiwum Przybosia)
- Jak szukać tematów prac naukowych, czyli co trzyma w szafie żona poety
- Styl naukowy – wyznaczniki, trendy, tendencje
- Tematy i tytuły prac naukowych
- Teksty o tekstach – prace interpretacyjne
- Metodologia idealna?
- W stronę monografii – teksty przekrojowe i sproblematyzowane
- Publikowanie a wygłaszanie
Agnieszka Kwiatkowska, Instytut Filologii Polskiej UAM
 
15.15   Rola menedżerów bibliograficznych (Mendeley, EndNote i in.) w profesjonalnym przygotowaniu naukowego tekstu do druku i udostępnieniu w Open Access
- Czym są menedżery bibliograficzne, kilka uwag technicznych
- Archiwum stylów (style repository) i dalsze możliwości współpracy
- Materiały pomocnicze (tutoriale) pomocne w opanowaniu menedżerów bibliograficznych
- Wdrażanie Citation Style Language (CSL) przez redakcje polskich czasopism naukowych – próba oceny obecnej sytuacji
Maria Lamberti, Biblioteka Uniwersytecka
 
15.30   Zakończenie
 
 
WARSZTATY  7-9 grudnia 2016
Biblioteka Uniwersytecka, ul. Ratajczaka 38/40 sala 82, sala 62
 
 
WARSZTAT  1
Styl myślenia i styl działania wstępem do efektywnej komunikacji

 
Podczas warsztatu poznasz model FRIS®, który służy do zrozumienia oraz prostego i trafnego opisu kluczowych różnic w sposobach myślenia i działania. Po warsztacie zrozumiesz: jakie są twoje mocne strony, co jest dla ciebie wyzwaniem, jak komunikować się z osobami o innych stylach myślenia, jak postrzegają cię inni, co jest dla ciebie w życiu ważne, nauczysz się rozpoznawać swoje naturalne talenty.
 
Prowadzenie:  mgr Małgorzata Klimorowska
czas:              3 h
miejsce:         BU, ul Ratajczaka 38/40 sala 82 

 
WARSZTAT  2
Archiwizowanie dokumentów w repozytorium AMUR
 
Podczas warsztatu nauczysz się, jak krok po kroku archiwizować dokumenty w repozytorium uczelnianym. Omówione zostaną prawne aspekty deponowania prac oraz efekty upowszechniania dorobku naukowego poprzez repozytorium instytucjonalne.
 
Prowadzenie:  mgr Małgorzata Rychlik
czas:              45 min.
miejsce:         BU, ul Ratajczaka 38/40 sala 62
wymagania:    zalecane posiadanie konta mailowego w domenie amu.edu.pl
 
 
WARSZTAT  3
Efektywne gromadzenie literatury do prac naukowych
 
Podczas warsztatu poznasz strategie selektywnego wyszukiwania publikacji naukowych w źródłach tradycyjnych i elektronicznych. Celem warsztatu jest kształcenie umiejętności informacyjnych na poziomie akademickim, ułatwiających gromadzenie i przetwarzanie zasobów pomocnych przy pisaniu esejów i prac dyplomowych.
 
Prowadzenie:  mgr Żaneta Szerksznis
czas:              1 h
miejsce:         BU, ul Ratajczaka 38/40 sala 62
wymagania:    posiadanie aktualnej karty bibliotecznej
 
 
WARSZTAT  4
 Mendeley – przygotowanie tekstu naukowego do druku i udostępnienia w Open Access

 
Podczas warsztatu nauczysz się, w jaki sposób gromadzić dane bibliograficzne z wielu dostępnych baz danych. Poznasz zasady budowania kolekcji bibliograficznych, przeszukiwania i porządkowania zebranych opisów bibliograficznych oraz dodawania dokumentów pełnotekstowych. Omówione zostaną również dodatkowe możliwości programu Mendeley.
 
Prowadzenie:  mgr Maria Lamberti
czas:              1,5 h
miejsce:         BU, ul Ratajczaka 38/40 sala 62
wymagania:    posiadanie aktualnej karty bibliotecznej
 
 
WARSZTAT  5
EndNote – jak utworzyć własną bibliotekę on-line
 
Podczas warsztatu nauczysz się, w jaki sposób budować kolekcje bibliograficzne, jak nimi zarządzać oraz jak w prosty sposób wykorzystywać przygotowane zasoby w edytorach tekstu.
 
Prowadzenie:  mgr Monika Theus
czas:              1 h
miejsce:         BU, ul Ratajczaka 38/40 sala 62
wymagania:    posiadanie aktualnej karty bibliotecznej oraz  konta mailowego w domenie amu.edu.pl
 
WARSZTAT  6
Tworzenie elektronicznych ankiet badawczych i quizów z wykorzystaniem ogólnodostępnych narzędzi informatycznych
 
Podczas warsztatu dowiesz się, jak za pomocą kilku kliknięć utworzyć ankietę badawczą. Krok po kroku pokażemy Tobie, jak posługiwać się narzędziem, które ułatwi zbieranie danych, analizowanie i przetwarzanie wyników oraz umożliwi ich prezentację za pomocą wykresów i tabelek.
 
Prowadzenie:  mgr Anna Stępniewska
czas:              1 h
miejsce:         BU, ul Ratajczaka 38/40 sala 62
wymagania:    mile widziane posiadanie konta Google
 
 
WARSZTAT  7
 Jak podnieść cytowalność prac naukowych?
 
Podczas warsztatu nauczymy Cię, jak wyszukiwać cytowania publikacji w bazach Web of Science oraz SCOPUS. Omówimy wskaźniki bibliometryczne: indeks Hirscha dla oceny dorobku naukowca, Impact Factor dla oceny czasopisma, a także widoczność publikacji i ich cytowań w profilu naukowca – Google Scholar Citations. Wskażemy korzyści płynące z deponowania prac w repozytorium. Omówimy wyszukiwanie cytowań w programie Publish or Perish, uznawanym przez NCN dla nauk humanistycznych i społecznych we wnioskach grantowych.
 
Prowadzenie:  mgr Małgorzata Rychlik
czas:              1h
miejsce:         BU, ul Ratajczaka 38/40 sala 62
 
 
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
 
Sesje szkoleniowe 6 grudnia 2016 r.
Wydawnictwo Naukowe UAM, Collegium Maius, ul. Fredry 10, Sala Śniadeckich
 
Warsztaty 7-9 grudnia 2016r.
Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, sala 82, sala 62
 
Konferencja oraz warsztaty są bezpłatne
 
Organizatorzy zapewniają: materiały promocyjno-informacyjne, certyfikat udziału, bufet kawowy w przerwach
 
Liczba miejsc ograniczona
O przyjęciu decyduje kolejność przesyłania zgłoszeń
_________________________________________________________________________
 
Zgłoszenia:
Warunkiem udziału w konferencji  oraz warsztatach jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego poprzez system rejestracji elektronicznej:
https://goo.gl/forms/sNSxtfk2B0quRudo1 
Prosimy o rejestrowanie się do dnia 30.11.2016 r.
_________________________________________________________________________
 
Wszelkie informacje uzyskać można pisząc na adres mailowy: konferencjajakpisac@gmail.com
lub telefonicznie: 61 829 38 20 lub 61 829 46 41
_________________________________________________________________________
 
Komitet organizacyjny:
mgr Marzenna Markowska (dyrektor Wydawnictwa Naukowego UAM)
dr hab. Artur Jazdon (dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej)
dr Emanuel Kulczycki (Instytut Filozofii UAM)
mgr Małgorzata Adamczak (Wydawnictwo Naukowe UAM, kontakt: promwyd@amu.edu.pl)
mgr Anna Dodot (Biblioteka Uniwersytecka, kontakt: a.dodot@amu.edu.pl)

Informację wprowadził/a: Anna Dodot

© Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293

Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.